OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE BESLENME

Beslenme; büyüme ve gelişme, yaşamın sürdürülmesi ve sağlığın korunması için alınan besinlerin organizmada kullanılmasıdır. Çocukların sağlıklı olabilmeleri için besin öğelerinin yeterli ve dengeli olarak sağlanması önemlidir (Garipağaoğlu, Saydam ve Gökçay 2003). Çocukluk yaş dönemlerinde beslenme, yaşamsal önemi olan büyüme ve gelişmeyi etkileyen en önemli faktörlerin başında gelir (Çelikoyar 1988).

Çocukluk yaş dönemlerinden biri de “okul öncesi dönemi”dir. Okul öncesi dönemi, 4-6 yaş grubu çocukları kapsar. Bu dönemde çocukların yaşam boyu sürecek beslenme alışkanlıklarının temeli atılır. Besinlere karşı kesin yanıt verir: genellikle süt, sebze ve meyvelerden hoşlanmazlar; çiğ sebzeleri, yumuşak etleri, sade yemekleri tercih ederler; genellikle yumurta, ekmek, tahıl, kraker ve cipsi severler. Beslenme alışkanlıklarını belirlemede çevresinden özellikle aile bireylerinden etkilenir. Çocuklar sofrada ne görürlerse onu taklit ederler. Anne-baba yemekte seçicilik yaparsa çocuk da seçer.

Okul öncesi dönemi çocuklarının yeterli ve dengeli beslenmeleri için: et, yumurta, kuru baklagiller besin grubundan 2-3 porsiyon;  süt ve süt ürünleri besin grubundan 2-3 porsiyon; ekmek ve tahıl besin grubundan 6-9 porsiyon; sebze ve meyve besin grubundan 3-4 porsiyon tüketmeleri önerilmektedir.

Okul öncesi dönemde çocukların sağlıklı beslenme alışkanlıklarının gelişimi için öneriler ise şu şekildedir;

  • Her besin grubundan yeteri kadar dengeli bir şekilde tüketmesine dikkat edin.
  • Özellikle sebze yemeklerini karışık yemekler yerine sade yemekler sunun.
  • Sevmediği besinleri yemesi için ısrar etmeyin ve sabırlı olun.
  • Masada besin tercihi yapmayın. Tek tip beslenmeyi bırakın.
  • Besinleri ödül veya ceza amaçlı kullanmayın.
  • Çocuğunuza sağlıklı beslenmeyi, besinleri ve sağlığa faydalarını anlatın.
  • Çocuğunuzun büyümesini ve gelişimini bir uzman yardımı ile takip edin.
  • Çocuğunuzu diğer çocuklarla karşılaştırmayın.

 

KAYNAKLAR

  • Çelikoyar Z. (1988). Sosyo-Ekonomik Düzeyi Düşük Bir Grup Kentsel Çocuğun Beslenme ve Gelişim Durumları. Yüksek lisans tezi. İ.Ü. Çocuk Sağlığı Enstitüsü, İstanbul.
  • Garipağaoğlu, M., Saydam, R., Gökçay, G (2003). Beslenme Sorunu Olan Çocuklara Ekip Yaklaşımının Sonuçları. 47. Milli Pediatri Kongresi, 3. Milli Çocuk Hemşireliği Kongresi 2. Pediatri Asistanları Kongresi Bilimsel Program ve Özet Kitabı, İstanbul.